Elektrische auto voor predikanten

Is een elektrische auto interessant voor een predikant?

 

Wij kregen deze vraag als reactie op één van onze mailings. We hebben hier over nagedacht en besloten om er een kort stukje aan te wijden, omdat we denken dat het inderdaad voor predikanten een interessante optie kan zijn.

 

De elektrische auto

De elektrische auto staat flink in de belangstelling. Het aanbod van elektrische en plug-in hybride auto’s neemt toe, de actieradius wordt groter en het netwerk aan oplaadpunten breidt zich uit. Tijd om te kijken naar de huidige stand van fiscale regelingen voor de elektrische auto voor een predikant.

 

Enkele voordelen:

 

De bijtelling

Bij een volledig elektrische auto wordt op het standaardbijtellingstarief van 22% van de cataloguswaarde een korting verleend van 18 procentpunten. Het bijtellingspercentage is dan 4%.

Op basis van de Wet Uitwerking Autobrief II blijft de bijtelling op een volledig elektrische auto tot en met 2020 nog 4%. Vanaf 2019 geldt dat percentage dan voor zover de cataloguswaarde niet meer is dan 50.000 euro, behalve als het een waterstofauto is.

 

Concreet

Indien een predikant een elektrische auto aanschaft en op de predikantspraktijk zet, zijn alle kosten aftrekbaar. Omdat een predikant meer dan 500 km. privé rijdt, is er wel een bijtelling van 4% van de nieuw waarde van de auto.

Ook dient de predikant aan de belastingdienst een factuur te kunnen overleggen zijn van de aanschaf van de auto en de auto dient ook geboekt te worden op de balans van de predikantspraktijk. De restwaarde bij verkoop, dient te worden geboekt als inkomsten voor de predikantspraktijk. Alle kosten zijn aftrekposten en dienen aangetoond te kunnen worden als de fiscus daarom vraagt.

 

Motorrijtuigenbelasting

Voor de motorrijtuigenbelasting, ook wel wegenbelasting genoemd, geldt in 2017 eveneens een nihiltarief voor de volledig elektrische auto. Voor de plug-in hybride auto (t/m 50 gram/km) geldt een halftarief. Op basis van de Wet Uitwerking Autobrief II blijft dat halftarief behouden t/m 2020.

Accijnzen zijn bij elektrische auto’s niet aan de orde. In plaats daarvan wordt een energiebelasting geheven per kWh.

Naast al deze fiscale faciliteiten zijn ook lagere overheden soms bereid bij te dragen in de kosten. Informeer bij uw gemeente of provincie naar de regelingen of kijk op Nederland Elektrisch.

 

Wilt u meer weten of hierover doorpraten, meldt u zich dan aan voor onze studieochtend, we zullen daar rekenvoordelen geven van de diverse mogelijkheden (ook over de youngtimer).

 

(stand van fiscale wet- en regelgeving per 14 januari 2017)